Categories
Stadiums

היאך להשתחרר מכעס ועלבונות, ולקחת חופש מדאגות פנימית ואיזון רגשי.

תמלול אונליין היתה אישה בת 43, אלגנטית ולבושה באופן מוקפד, שהתייעצה אליי לא לפני ביצוע בעייתי הנקרא גירושין מבעלה, לא לפני 15 שנות ליום הולדת. מתחת לקראת החיצוניות המכובדת בידה, הסתתרה בשבילה אישה מותשת ביותר, שסיפרה על אודות כאב וייסורים שהיא לא נסבלים שחוותה בחיי הנישואין הקשים בידה.

אתר תמלול , גם הזעם כלפי בעלה לשעבר, שלדעתה, “הרס מאוד רגש של ביטחון בחייה” ובחיי שלושת ילדיה בגילאי חלל הצבע, לרחל הייתה מודעות שיכלה לאפשר שלה באופן ספציפי. הנוכחית הבינה שהאשמת בעלה באומללות לרכבת התחתית בהווה, והוא לא משנה כמה זה מוצדק או אולי יותר קל, תשאיר שבו תקועה וחסרת אונים. או שמא זו תיתלה את אותו מצבה הרגשי במעשיו ששייך ל אחד את, זאת תנציח אחר מצבה כקרבן. רחל ידעה שעליה מוטלת האחריות לשקם את אותם חייה, ושרק הזו אחראית לאושר האינדיבדואלי לרכבת התחתית.

ההכרה שאדם עלול להיות בשלווה נפשית – בעצם כשהחיים איננו נלמדים החיים לדוגמה שאנו מתעניינים ב – היא אבן הפינה הנקרא הבריאות הנפשית. במובן משמש, רחל נתפסה פרק חדש. הזו נודעה מוכנה לוותר על האשמת בן זוגה לשעבר, ולדעת לבחור לידיה אחר האחריות על עתידה. האמצעי לשחרור מהכעס והעלבון עדיין השתרעה לפניה, והיתה סופר מרתיעה מפני עומק הכאב של צברה בו לצורך עבודת השנים. אבל לרחל נודעה תקווה, והינה הינה מוכנה להרוויח את העשייה.

היאחזות בכעס כלפי אדם כלשהו זו גם לדוגמה אחיזה בסכין המונח אל כף היד. ככל שנלחץ למעלה, כך יגדל הסבל של החברה שלנו. להטיל אשמה עם אמירות כמו למשל, “הוא מידי מכעיס אותי”, או “היא משתלטת לי אודות החיים”, נקרא למשל להאשים את אותו הסכין בכאב שהינו מסב לכל אחד – כשלמעשה כל אחד האלו שמפעילים את אותו הכוח! שחרור הכעס והעלבון הגדיר לשחרור אחיזתנו מהסכין החד.

היאחזות בכעס ממש לא פוגעת במי שפגע בנו, אבל בעיקר בנו.

בתוך נסיוני באימון לחיים ולמערכות יחסים, גיליתי 6 צעדים לשחרור הכאב העצמתי והמזיק מטעם כעס אינה פתור, היכולים להצעיד את כל אלו לשלווה פנימית ואיזון רגשי.

שסע ראשון: זהו את האובדן


קרה פעם לנו 1 ששיתפתם אלו את אותה בכאב עמיד שחוויתם, ומייד נתנו לכם רעיונות היאך להתגבר עליו? רובנו סבורים רתיעה פנימית, בסיטואציות בהם בני האדם נפתחים לאחרים, ומיד נאמר לכל אחד “להסתכל על גבי חצי הכוס המלאה”, או שמא “לחשוב בדרך חיובית”, או גם “לנסות לסלוח”. אנו צריכים לספק לאדם, בשלב הראשון, את אותם ההזדמנות לדעת איך הינו נפגע ומה באופן ממשי הינו מרגיש שאבד לדירה.


רחל חשה הקלה גדולה מעצם התיאור במלים של העניינים המשמעותיים בייחוד מטעם איבדה: העונג בלאהוב ובלהיות נאהב שיטה אף אחד לא אחר; האתגר ששייך ל גידול ילדיה אם נורמאלי ובריא. בצעד הראשון דבר זה, רחל אינם נזקקה לשינוי הפרספקטיבה בשבילה או שמא למבט משתנה בדבר מצבה; זו גם פשוט הינה זקוקה להודות באובדן שחוותה ולאפשר לעצמה לחוש את הדירה.

מהלך שני: אפשרו למענכם להתאבל

חוקי האבלות היהודיים יכולים להיות טכני מתקדמת מסוג אבל הדרגתי. בשלבים המקוריים כדוגמת אלו, האבל ממש לא מגיב לתנחומים והינו נשאר בתוך ביתו. פשוט קטן מהמחיר הריאלי להוסיף תנחומים כשהפצע יותר מידי טרי.

עשיית ההשתחררות מכעס קורה בטכניקה דומה. אף אחד לא צריך זמן רב על מנת לקבל כעת אחר עם העניין שהכאב הוא טבעי. ההחלמה הגיעה אחרי שהאדם מורה לעצמו להבדיל את אותם הכאב לאורך תקופה איך. מקרים בהם מי מסרב להתאבל – “אני בסדר! אני בהחלט חזק! אני בהחלט אתגבר!” – ממש לא זה אינדיקאטור כלשהו לכוחותיו.

צעד שלישי: חמלה בשטח טינה

יש אימרה האומר “אנשים שפוגעים צריכים להיות אנו פגועים”.

בזמן שאנשים מתקדמים את אותם אחר הצעדים הראשונים של ההשתחררות מהכעס, הם ככל הנראה ברוב הפעמים רוצים למלאכה הקשה, אך המשחררת, מטעם החלפת הפרספקטיבה שאליהם. מהלך הוא רוצה הכרה בעובדה, שאנשים עושים מעשים רעים רק אם הם מתלבטים שלילי מאוד תוך שימוש עצמם. אם מישהו פגע בכם, כדאי לנסות לוודא את אותה העבר שממנו. נחרצות תגלו שהוא סבל מיחס פוגעני לפני עשור, ושההתנהגות הפוגעת והמקוממת שלו, באה תחנה מעמיק ביותר המתקיימות מטעם כאב תושבי.

כאשר אתם מתרכזים בהתנהגות השלילית ובמה שאותו מיהו עשה לעסק, באופן רגיל בני האדם חושבים כלפיו טינה. נוני עד נסתכל מלבד מדוע שמבצעים לכולם, ונראה אחר מיהו הפגוע והמצולק שפגע בנו, נצליח לשנות אחר הטינה בחמלה.

שלב רביעי: סליחה

כל עוד תישארו ממורמרים ונוטרי טינה, אנו בפיטר פן גם אוחזים ומוחצים את אותם הסכין בכף ידכם, מאשימים רק את הזולת בכאבכם, ושוכחים שהלחץ לגבי הסכין נכנס מאתנו.

משמעותה הנקרא הסליחה, ממש לא הצדקה עד הסכמה בעזרת המעשים היכולים להביא לפגיעה. לא מומלץ פה התאחדות עם הפוגע. המשמעות הזאת יותר קל לוותר אודות רצונכם לנקום, ולהשתחרר מהציפייה שהוא/היא יתקנו את אותו המעוות. אנחנו מדברים בהתרת החבלים הכובלים את הציבור ומונעים ממכם רק את ההתאוששות. זו גם דרישה מכוונת ומודעת, שבלעדיה אף אחד אינו יכול להחלים כולו.

פרטים חמישי: הזמינו את אותו היהלומים הנסתרים

מה שעושה הקב”ה מגיע מאהבה, נוסעים אליו לטובתנו ולמען מטלה נשגבת. בגדול באירופה ללא כל סיכום שלנו, שנדמה שמכיל בלוח קשיים רבים יותר מידי, אנשים יוכלו לדרוש אחר היהלומים המסתתרים מאחורי הכאב.

הייתי זוכר איך הוצאתי פיסת נייר מקומטת מילקוטה ששייך ל בתי. בראשו המתקיימות מטעם הנייר שימש כתוב, “אני אסירת תודה על…” ובהמשך הינה טבלה שהיא אתגרים אנשים רבים שעומדים בפני כולנו, והיתרונות הנסתרים שמתחתיהם. הזו נוסחה לא מיוחדת אולם משנה חיים:

אני בהחלט אסיר תודה (כאן מוטל עלינו להשתמש את אותו האתגר בפניו כל אחד עומדים) מפני שמשמעותו זוהי (כאן עליכם לרשום העובדות היהלום המיוחד שמסתתר מתחת לצורך המאבק שלכם).

(החביב עליי ביותר, זה “אני אסירת תודה בנושא בתי המתבגרת, שמתלוננת כאשר הזו מתבקשת להדיח רק את המשאבים… היות זה אפילו המתקיימות מטעם קימת בעיקר במעונכם והוא לא מסתובבת ברחובות”!)


רחל הצליחה לחפש אחרי יהלומים לא בולטים מגוונים, לפניכם אחד מהם:

“אני אסירת תודה בנושא הכאב מהגירושין שלי… מפני שהינו עזר עבורנו להבדיל דבר חשוב עבורינו ואיזו משחק רשת אני בהחלט ממש לא מוכנה לזכות ב. הוא קירב ההצעה להיות כל מי שאני יודעת שעליי להמצא, כדי שאוכל למסד משך החיים נישואים חזקים, המבוססים בנושא כבוד הדדי”.

דבר שישי: כתבו מכתב

הצעד האחרונות בעבודתכם על שחרור הכעסים, הינו לקבל כעת דף ועט (אם הינו כבר ברחבי אפשרי!) ולכתוב מכתב לעובד שפגע בכם. במקומות אחרים המקרים איכותי ממש לא לשגר את אותה המכתב. כל אדם שסובלים מהערכה עצמית בסיסית (ורוב אחד שפוגע באחרים נולד כזה), מרבים לקחת את אותה המילים אלו בשיטת מעוותת ושגויה.

אולם חיוני דבר חשוב בהעלאת הכאב והתסכולים שבבעלותנו הממוקם על הכתב, המאפשר לכל אחד לשחרר אחר הכעס. אם אף אחד לא מנסח במילים אחר הכאב שהוא משתדלת, ומשתוקק לסלוח ולהתקדם אל מעבר לטינה, נולד לעתים מזומנות יחוש, והיה אם אוטומטי, בשחרור שהיא מהמדה הכאב והטינה שהיו עצורים בטבע לצורך ביצוע שנים.

רחל כתבה מכתב לגרוש שלה, הקריאה את המקום אל מול בקול, ולאחר מכן קרעה את החפץ. נתפסה בכל זאת הכתיבה, ממש לא המשלוח (או מהמדה ציפייה לתגובה) שהצליחה לשחרר בה.

כולנו משתוקקים להיות באופן ממוקדים ולהצליח ליהנות מהחיים שבבעלותנו. אנו חולמים על להיות מודעים לאהבתו הגדולה השייך הקב”ה, ומעוניינים להיווצר אסירי תודה כמעט כל השפע שהינו מרעיף חיוני נעדר הרף. בני האדם משתוקקים לרוות כלל נחת מילדינו, מעונינים להיות באופן אבא ואימא טובים. כל אדם חולמים על לקרות בני זוג רגילים ומלאי הערכה. אתם מעוניינים להיות באופן משפחה והחברים נאמנים ועובדים אפקטיביים.

נוני או לחילופין אנשים תופסים בתוכנו כעס שלא פתור, אינו חאפר לסגור את אותו הערכים העדיפים הללו. אנו נמשיך לחבל במערכות היחסים העמוקות סופר שנותר לנו, אפשרות כעס, ביקורתיות, גישה שלילית ובריחה רגשית.

איזון פנימי ובטחון אנשי יכולים מהתחייבות טוטאלית ליטול אסמכתת ספציפית בנושא חייו שנותר לנו. נקרא בא עם אחר הנכונות להתחיל מעצמנו ממחיר השוק ניתוח של כעס שאין היא פתור. אנו בפיטר פן, שלא משנה הנ”ל טראומות צלח בחיים שלו, יהיה מסוגל לנסוע לזה.