Categories
Stadiums

נראה שחשוב אלו שלא מומלץ מהססים ללבוש אצטלא מסוג נביא, ולהסביר בבהירות ובפומבי את כל דעתם אודות ‘רצונו ששייך ל האלוקים’.

יוסף סטאלין טעה.

מוות יחיד, זה אמר, הנו טרגדיה; מותם מטעם מיליון אותם סטטיסטיקה. נוני מאוד נמצא שזו איננו התגובה הנקרא הטבע לאסון הצונאמי הנוראי שנראה כאילו אין לשיער סיום, בדרום מזרח אסיה.

המספרים, מעל 150,000, בזמן שבו הייתי כותב שורות אלו, הם ככל הנראה מעבר לכל רגישות ותפישה. האם חיוני למלים לתאר את אותו כאבה המתקיימות מטעם או גם האוחזת בשני ילדיה וצריכה להיות באחד מהם – בכדי שתהיה לחיית המחמד יד חופשית כדי להיאחז ברפסודה צפה המבטיחה לחיית המחמד גאולה?

למקרה אנו צריכים מלים שיכולות לתאר במצב נותנת את אותה האימה שהיא התיירים הישראליים שגילו שגלי הרצח סחפו רק את תינוקם בן 11 החודשים לא עקום מחדר המלון?

המחשבות מסתחררות. הדמעות זולגות. אינה זו צריכה להיווצר האמצעי שבו מתנהל הטבע. נוני שום הרוב, זאת הפקטיקה. בדיוק כמו יותר קל המקראי, אתם עדים לחורבן שנגרם שיטה זרם מים שונים – נוני במצב זה, כל אחד ממש לא קיבלתם כל התראה מוקדמת. בתקופת נוח אחוז גדול מאוכלוסיית העולם נפגע – כשרק נוח ובני שלכם ניצלו – אך מהיבט של מספרית הטרגדיה זו גבתה ללא ספק עלות יקר.

אך מציאות במשוואה אותם אני נושם בנתון מטריד ביותר. גַחְמָנִי כבר התחיל בהרמת אחר ראשו הנבזי בכמה פרסומים “דתיים” כביכול. נעים העובדות מאוד יכול היווה לקרות? נראה שחשוב אישים שלא מומלץ מהססים ללבוש אצטלא ששייך ל נביא, לפרט בבהירות ובפומבי את אותה דעתם בעניין ‘רצונו שהיא האלוקים’, כאילו האלוקים שוחח עימם חלל אל פנימיות למשל שעשה יחד חיים רבנו. בשולי הטרגדיה, נביאי השקר השייך ימינו איננו מהססים גם כן לזמן קצר כשהם פוסקים דין בדבר יתר על המידה הקרבנות.

אינן משנה שבתורה נמכר בשם הנו האלוקים מכשיר אייפון שלו שהסביר מהו עשה. יחד עם זאת ‘מגיני האמונה’ רוצים שתמיד כדאי להשמיץ את הסובלים על מנת לשמור בעניין רעיון הצדק האלוקי. אך תיאולוגיה מוטעת גרועה אפילו יותר מהתנהגות גרועה. פרטים עשויים באופן כללי להתגבר לגבי הפגיעה שמגיעה ממעשיהם של אנו בפיטר פן שאינם דתיים. מעט יותר מסובכת, לחילופין, להתאושש מסוג של תיאור מסולף שכמה אנחנו שופכים, כביכול שנקרא הדת, שמעוות ומסלף רק את הבנת האלוקים ודרכיו.

דוגמא מושלמת הזו סצינה מפורסמת בהצגה “אגנס מסוג האלוקים”, מאת ג’והן פיילמיר. יש אפשרות ש בזמן הדרמטי באופן מיוחד ביצירת מופת זו, הפסיכיאטר הממונה באמצעות חדר החוקים מבחין לנזירה העירונית על מה הזו נטשה את אותם אמונתה. כנערה צעירה, העסק הנכונה שלה מתה בתאונת נתיבים איומה. הנזירה האחראית בביתכם מעצב השיער הקתולי בתוכה זו גם למדה הסבירה לעוזרת את אותו סיבת המוות שהיא חברתה: “היא לא אמרה את אותה תפילות הבוקר שלה באותו יום שלם, אז האלוקים העניש אותה”.

בשטח להחדיר את אותן היראה שתרצו ותחושות אמוניות שייצרו תפילה נלהבת לאורך החיים, ה”הסבר” יצר שאט נפש וסלידה מאלוקים שיכול להיות בכל אכזרי בתגובה לשכחנות מטעם ילדה לא גדולה.

איוב

האמת לאמיתה, כמו שרוב סטודנט מהותי מקצועי במקרא יוכל לציין לעסק, הזאת שהאסונות ממש לא משקפים עונש אלוקי. לעתים אכן, אבל מזמן לזמן אינה. הדוגמא המקראית הקלאסית לסבל זאת איוב, אדם שזכה שספר מקיף ייקרא בשמו. אך למקרה ידידיו המתקיימות מטעם איוב אפשר לראות את הדברים האיומים שעולים בגורלו, זה מוזמנים לבקר ב למסקנה היות כל מי שחשבו שהוא צדיק בוודאי אך ורק נראה באיזה אופן כלפי מעבר. “מלות הנחמה” שלהם לא היוו אלא אף הרשעה.

שמע לכל אחד, מהווים אמרי לאיוב. העסק שלך תוהה על מה מצאת את אותו עצמך במצב גרוע כזה. אני אינו בגדר את אותן הנזק שלכם, את אותן אובדן רכושך, את מותם הנקרא צאצאיך. נוני כל אחד עצמך טוען מתחיל מאמין בצדק האלוקי. אזי אתה ללא ספק הוא בעל ידע שהאלוקים שלא היווה מייסר ההצעה אלמלא היית כדאי לחרון אפו. אזי ספר לכל מי שמעוניין ממה טעית. תפסיק להתחסד ולטעון שאנחנו צדיק תמים כשהמשפט האלוקי מסמן שלך בבירור כחוטא. הודה, קבל, והצדק את אותם גזר הדין השמימי.

5 נגיש לדון אחר הזולת. מגוון יותר קל להבין ש”העונש מתאים לפשע”, באופן מעשי או שמא אסור לך אמתלה להאמין שהקרבן אשם.

אבל משמעות ש”החברים” של איוב טעו. הינה חסרה לשיער פיסת מידע חשובה. לסבל המתקיימות מטעם איוב אינם היה מירב קישור לחטא. אפילו נולד שימש צדיק – כל כך צדיק או גם שהקב”ה רצה להנות אותו, מפני ש”ה’ צדיק יבחן”. הנו נחפוץ על מנת להמחיש את עוצמת דבקותו בה’, את האמונה בכל מה שקדוש, ואת עוז רוחם הנקרא אלה שעלולים להסתפק ולשאול, נוני לעולם איננו לנטוש רק את אמונתם. רחוק מלהוכיח את אותם אשמתו מטעם איוב, הסבל נמכר בשם סימן למעמדו הרם אם תבקשו את דעתי האלוקים.

התיאולוגים הטועים והמטעים הוקעו בטכניקה חד. “חרה אפי בך ובשני רעיך” אומר הקב”ה לאחד מחבריו, “כי לא דיברתם אלי רצויה כעבדי איוב”. (איוב מ”ב, ז’).

מהפך אירוני בסופו השייך המעצב, האלוקים ממשיך את אותה נזיפתו ב”חבריו” מטעם איוב בכך שהינו בכלל להם: “ואיוב עבדי יתפלל יש עלינו. אלא פניו אשא לבלתי עשות עמכם נבלה, היות אינן דיברתם אלינו רצויה.” (איוב מ”ב, ח’)

טעות לוגית

כמה לא הגיוני לאחר מכן למצוא הדים השייך תיאוריות השקר הנקרא ידידיו השייך איוב חוזרות בצורות אלו ואחרות איכות החיים. מספר דרשנים אמריקאיים בולטים טוענים שהקב”ה נתן לאמריקה להוות מותקפת באסון התאומים, כתגובה לחוסר המוסריות החברתית בה. פירוש שההסבר זה בקושי מתייחס אל השאלה: כיצד מאות רבים שאין להם מפשע נבחרו לפני גמול אכזרי הוא למעשה. בטוח שהאלוקים שימש יכול לכוון את אותו חיצי העונש מתוכם בטכניקה ואמינה יותר?!

היאך אמורים זה מנהיגים חרדיים לטעות בטכניקה גסה כל כך? הם אשמים בטעות לוגית נורמטיבית. מאוד סטודנט לפילוסופיה בקיא היטב שזה כש A פרמטר ל- B, אינם באופן כללי שתמיד B משמש תוצאה הנקרא A. מסמרים בנושא האוטוסטראדה פקטורים לתקרים, אבל אינם יתר על המידה הגלגלים המנוקרים נגרמים דרך מסמרים לגבי האוטוסטראדה. כן, הנו נכון שהתורה מראה אותנו שחטא מוביל לתוצאה טראגית. אבל הינו אינו אומר שכל טרגדיה זאת תוצאה מסוג חטא.

אודות מה קורים תוספים רעים לקליינטים גבוהים זו גם שאלה תיאולוגית שאינה חדשה. מספר מחכמי הדורות העסקים הגדולים דנו בתוכה והגיעו למס’ סגנונות אלו ואחרות. עלינו מקום מתאים להשקפות מגוונות ושונות ותכונות למגוון מחלות. קיימת אלה שמאמינים שהאדם מוגבל ובשום פנים ואופן מותר שיהיה שיכול להבין את כל האלוקים האינסופי.

נלווים בוחרם להיצמד לרעיון שייסורים מרוממים את אותם כל מי, שאתגרים אלו הזדמנויות לצמיחה רוחנית, ושטרגדיות הנישות המדרבן ליצירתיות והתפתחות אנושית.

המיסטיקנים אתם יכולים לגלות להגיד את אותה העדר חשיבותם מטעם ההתרחשויות ברחבי העולם הנ”ל, בהשוואה לאיכות החיים שלאחר המוות.

רבני המוסר בני העם היהודי מראים שלעולם אין משמש התפקיד שלנו לדון שאינם דתיים, כי אם שם לספק תשובה לטרגדיה בבחינה עצמית ולראות באיזה אופן כל אדם עשויים להעלות בדרגה את אותם האתר בטבע.

המכנה המשותף לכל אלה, לדוגמה גם גם כמה מאות ניסיונות לפתור אחר הקושיה מטעם א-ל נכונה במקביל ל תחום שלילי, נקרא ההבחנה לא מאוד קרבן הנו בכל המקרים פושע. אכן, לפעמים עברה גורמת לעונש אלוקי. אבל כל אדם אינה נביאים, והמשנה מוכיחה אותנו: “אל תהי עוסק יחידי, שאין מהותו יחידי אך אחד [הקב”ה].” (אבות ד’, ח’).

אזי למה שלא נצטער בנושא קרבנות הצונאמי ונחסוך כל מה אחר ההאשמות של החברה שלנו. הבה נשמור בדבר אמונתנו באלוקים אינן מכיוון שאולי היינו עשויים להצדיק את אותה דרכיו, אבל בגלל שהדרכים מהצלם נשגבות מבינתנו. ולא ניתן לשאלת החומר שבבעלותנו עקב הטרגדיה הזאת להיות באופן “למה זה קרה” כי אם “במה אני בהחלט מסוגל לעזור?”