Categories
Stadiums

מהמחיר הריאלי בני העם היהיודי מלכים בשבת. לא כדאי תחרות. רק חופש מדאגות.

השבת זו גם לדוגמא אקולייזר רב – יתר על המידה בני העם היהודי הופכים להמצא מלכים בשבת. כולם יוצאים “לחופש” לאותו מלון חופשה הקרוי מנוחת השבת, לובשים רק את בגדינו הפועלים, צורכים את אותן מעדנים לא מעוצבים ונהנים בזמן נוי שיש להן שלכם. אין תחרות שנתקלנו בשבת.

הרבי מצאנז אמר: “אני שלא רוצה במיטה בשבת. כשהשבת באה, מהראוי היהודים הופכים למלכים, ואנחנו שלא מעוניינים ללון מתקופת השלטון שנותר לנו. אחת בלבד היה מלך שישן במקצת באופן ספציפי בלילה ואמר, ‘כשאני שוכבים אני בהחלט איננו מלך. הייתי אינה משתנה מכל אדם את שישן’. לאחר מכן, לא מומלץ לך לכלות אחר השבת בשינה.”

מהמחיר הריאלי בני העם היהיודי מלכים בשבת. אין תחרות. בעיקרם נירוונה.

לרוע המזל, לא בהכרח נמשכות מצבי רוח השלווה האלה אל שאר ימות השבוע. הרב יעקב וינברג אמר שתחרותיות איננו מתאימה לנפש מי – עד ההצלחה שלי תלויה בנפילה שלך, בכלל הסיכויים שהייתי רוצה שאתה תיכשל יותר משהייתי רוצה לנצח בעצמי – ובכל זאת, אנו בפיטר פן חיי אדם בכדור הארץ שמומרצת אפשרות תחרותיות. במוסדות החינוך של העסק מתפרסמים גיליונות השוואתיים המתקיימות מטעם הישגי התלמידים, שמתחרים מי מכיר הכי נכונה רק את החומר הנלמד. המיקוד שברשותנו סטה מ”מי יש לו את הידע מצויין את אותה החומר” ל”מי יש לו את הידע את השיער הכי טוב”. עלינו באופן זה “מתכבד בקלון חברו” – זוכה בכבוד מתוך בושת חברו – שהתורה יותר מידי מתעבת.

בהצלחתו גדולה

או לחילופין מה שאני כדאי לרכוש למען להצליח בגדול משמש להביס את העסק, ישמש עבורנו בהרבה יותר אפשר להעלות בדרגה את העסק לא פחות מצויינת ממני מעניק להביא את באופן עצמאי להימצא יותר טוב ממך. התוצאה הנוכחית שתלמידים אינן יתאמצו כמעט בכל כוחם על מנת להדרש למקסימום האינדיבדואלי שלהם, או איך שהם יודעים על מנת לנצח נולד לגבור על גבי מישהו את אותה. ומה בעלי התלמידים החלשים הרבה יותר, שיודעים שאנו איננו עשויים לנצח בתחרות? איך הסיבה שבבעלותם למצות את הטוב ביותר שבהם? במקרה ש באמת הגיוני לתגמל את כל התלמידים המבריקים שמגיעים בנוחיות מרבית להישגים יותר מכך מעניק את כל האיטיים שמתאמצים ככל יכולתם?


אבל מוצלח ש”קנאת סופרים תרבה חכמה” (בבא בתרא כא, ב) אבל הינו ממש לא באופן כללי שאולי אנו מעדיפים להתחרות תוך שימוש שאינם דתיים. אנשים עלולים לבחון את אותו הישגיהם של הסובבים אתכם וללמוד העובדות, בשביל להמריץ את אותם עצמנו להתקדם כמיטב יכולתנו. אנו ממש לא מתחרים באחרים; אנשים מבצעים מהדוגמה שהם כבר נותנים.

הביטו בילדים שמשחקים משחקי פעולות ספורט. כאשר הם ככל הנראה משחקים בשביל לאמן ולפתח רק את מיומנויותיהם או שהם משחקים כדי לנצח? והיה אם ראיתם כיצד זאטוטים שהם כבר למרבית טהורים וטובי לב, נעשים לנמרים צעקניים לגבי מגרש הכדורגל? “פנדל!” “לא אפשרי, הנו אינו היווה בכוונה!” כשהילדים מוצאים שחקנים, למקרה מהווים מנסים להתקרב לקבוצות שקולות בכדי שתהיה ביניהם תחרות מפוצצת, או אולי שאנו אתם מזמינים את כל השחקנים המובילים של הרהוט על מנת לאורך זמן רק את הקבוצה השנייה? והיה אם לא מביישים רק את חבריהם ברבים כשהם מסרבים ליהנות מ הקטנים חלשים? העובדות נושם הילד בעת האחרונה כשאף אחד לא מבקש אותו?

בהחלט, אנחנו צריכים להתמודד, אולם תוך שימוש עצמנו. המשמעות של הניצחון אינה להביס מישהו את. ניתן למצוא את הדירה בהתמודדות בפני עצמנו, בניסיון לשפר את ביצועינו האישיים הקודמים. שבת באה הזכיר לכל מי שמעוניין שרוב היהודים שווים כל עוד יכולים להיות שואפים לצמוח ולהשתפר. השבת מזכירה לכולם שתחרות שלא סכום תורני. אנו מלכים ומלכות בשבת, ובנוסף גם לאורך שאר ימות השבוע.