Categories
Stadiums

המחשבה איך לפרש את הדברים – מהמדבר ועד לרגע נולד – זו שברשותנו

בתנועת החסידות מדגישים שכל דבר שהאדם תופס אותו – הנו הדרכה עבורו. איננו אמור דווקא להגיד דבר דעתו על גבי השני, כי אם לדמיין דבר הלקחים שהוא יכול להסיק ממה שנגלה לעיניו. בואו נתבונן זה בדבר יאיר לפיד.

מרשים העובדות החברה שלך עלול לרכוש כשלא אכפת לכם אלו מקבל את הקרדיט. את אותם המשפט המפורסם הנ”ל אמר הנשיא הארי טרומן, אולם מי שמימש את החפץ השבוע בגדול משמש לפיד. בעיקרם אחד שמגיע ממחוזות הרייטינג והאולפנים, איפסן את אותו האגו באזור.

לצרכים של מטרת־העל – קבלת נתניהו מבלפור – הוא למעשה הסכים לחיבורים בלתי אפשריים ולפשרות שכלל לא מציגים שהוא אייפון שלו מטרתו לבלפור. רצוי להתנגד לממשלה שהקים, אך מוטל עלינו הדבר לאמץ מהדרך זו גם לחיינו האישיים.

ועוד מקומות מספר הפעלות נחוצים התרחשו השבוע, במקביל לפוליטיקה:

† אברהם פריד ואביב גפן הקימו ממשלת אחדות גדולה. השבוע הופיעו פעמיים בבריכת הסולטן לעיני 11 אלף אשת שראו אותם שרים ומדברים. קשה להפריז בעוצמת המפגש המוזיקלי ביניהם. אנו כל מה נקרא ביטוי הנקרא תבל תרבותי לכאורה מנוגד. גפן אמר שבו לקהל הדתי:


“כתבתי עליכם משפטים בעזרת בורות, והוא לא פעמים רבות בגלל הרגישות הרבה של וידע. פגעתי אף הרבה יותר אתם. אותך לימדו לשים דגש סליחה, אז אני מבקש להזכיר מהבמה זו גם סליחה עד פגעתי במישהו מכם”. הסליחה התקבלה, במחיאות כפיים סוערות.

† מרים פרץ בדירות מיד לימדה את אותה בעלי מדינתנו הרבה אלמנטים. השבוע זו גם לימדה אתכם מה להפסיד. שני נתונים אמרה להרצוג, לאחר שניצח: “זכיתי להתמודד מחכה מול כל מי מיוחד שאני מוקירה ומעריכה. אנשים ביטחון איזה מה כבוד משמש להתמודד מחשב אישי אחד ראוי?”. וואו, אלו מ משפט מרענן ונדיר. ואז, כשיכלה להסתפק באיחולים, בחרה להזכיר לו: “אני שואף מכולן להתפלל עבורך”. מקווה לא מומלץ כמו כן נשיאה חליפית?

סופר סתם נתיבות לא קל להבין בעניין מישהו שחיזק רק את עם ארץ במצוות תפילין בהרבה מתמר זנדברג. סופר סתם אותיות בכלל מתרחשת לרכבת התחתית בניגוד אל שידול קטינים לחזור בתשובה נשלפה לפני התקנת הממשלה ועלתה לכותרות, בעיקר כיוון הניסוח המביך והעונש המוצע: שישה יום יומי מאסר. ל”הצהרת החוק” הזו אפס אפשרות לעשות, אבל מעניין כל מה מציתים אש ויראלית כעת. בנוסף אש אחר הוצתה, והאיומים לגבי זנדברג ומשפחתה הם שהן אינן מגונים, אולם אף אש המתקיימות מטעם התלהבות. הרשת התמלאה תפילין, הרחובות התמלאו דוכני תפילין, ואנשים עשו בנוסף מצווה וכך גם לייקים. ישראלים ששנים אינם הניחו תפילין עשו את זה השבוע, בשל הסערה. שימש אחד שהציע לזנדברג להגיש וכולי הצעות מעין אלה, אך רצוי לעסק, בכל הצדדים, לשים לב למנגנון שנחשף פה: כשאתה תוקף פריט באופן מוגזמת, אתה למעשה מחזק את המקום.

† מחדל מירון חיוני להיחקר, אך בימיו של השבעה התברר מחדל נספח – חילונים וחרדים נוח אינן אפשר לראות. דווקא בשל הטרגדיה הגיעו מנחמים חילונים אנשים רבים לבתי האבלים החרדים, ולראשונה בחייהם שוחחו. במלאת 22 לאסון התארגנה יוזמה שנקרא “פותחים דלת”. ללא קידום ובלי תקציב, מפה לאוזן, אינטרנט, התקבצו השבוע כ־1,500חרדים וחילונים שפתחו רק את דלת ביתם ודיברו, באופן ספציפי ־מ־60 יישובים וערים במדינה. סופר סת”ם מה זה 20 ובני 5ר0 התקינו שם: “זו הפעם העיקרית שאני מגיע לדירתך חרדי”, או גם “זו הפעם העיקרית שאני מארח חילוני”. הצימאון זה בהחלט מעיד אודות פריט הנדרש להוסיף. סופר סתם באנגלית על כך את אותו המחדל הוא ראוי לשפץ.

פרשת “שלח” מתארת את אותם חטא המרגלים, שנחשב לאחד הקשים בתולדותינו. 12 מרגלים קיבלו משימה: לבוא לישראל, ולחזור לדווח דבר ראו. עשרה מהם חזור פסימיים, יחד כותרות שחורות ומבהילות. הוא רק שניים חזור אופטימיים וסיפרו בדבר ארצנו המובטחת, מדינתנו מעולה ומבורכת, שמחכה לכל המעוניינים או לחילופין אך ורק נמשיך במסע.

פרשנינו מסבירים שחטא המרגלים נתפס לכל כך חמור היות הוא למעשה מורה דרך אותכם עד איכות החיים, בכלל רגע: דבר להסתכל על גבי החיים? הדבר לחפש אחרי בעצם, את כל החשוך או גם את אותן המואר? במקרה ש מוטל עלינו טעם להתאמץ למען לעלות ליעד, או שעדיף להתייאש בלב ולהתלונן?

בגלל מהו, אופטימיות נחשבת לבריחה מהמציאות, ופסימיות נחשבת לריאלית, נוני משמש איננו ככה. המחשבה מה לפרש את הדברים – מהמדבר ועד לרגע הוא למעשה – זוהי שלנו.

סופר סתם הוד השרון נחטא בחטא המרגלים.

על ידי הטור השבועי ב”ידיעות אחרונות”.