Categories
Stadiums

מהי המשמעות העמוקה מאחורי קול הפיצוץ בליבם סופת גשמים?

יעקב, בן השנתיים שלי, צועק בשאר אזורי בודדת שנחוץ סופת רעמים – ושאינם חסרות מעין אלה בחורף. מקבל אופי לכם שילדים רבים צועקים בפחד, ורצים בתוך זרועות אבא או אימא או אולי לתוך מיטותיהם. אבל יעקב שבבעלותנו נגיש צועק באושר ובהתלהבות לקול יריית התותח שפותחת את אותן מופע הזיקוקים השמימי. משמש קופץ ומתרוצץ כאילו קיבל בחבילת פלאים.

ההתנהגות המשעשעת שלו עוררה את העסק להרהר מהו הפיצוץ הרם זה בטח מטעם הרעם, ומדוע ברא ה’ שאון מציק כה להכות בנו בראש סופת גשם כבדה.

למה שלא נסביר ראשית מהו רעם (מתנצל בוהה מול קוראיי המשכילים, הייתי הייתי בור בנושא רעמים או אולי לאחרונה). רעם נגרם כשברק פוגע בחדר שסביבו וגורם לאוויר להתפשט בזמן קצר אדירה, כמו בהדף המתקיימות מטעם פיצוץ. בעצם, משערים שחום הסביבה סביב הֶבְזֵק הבָּרָק מצויינת פי 5 מזה שעל פני החמה. הרגשה חמימה גורם לדברים להתרחב, ולכן הסביבה מתפשט במקרה ש הברק מחמם אודותיו. קצב ההתפשטות המהיר של האוויר עושה גלים מרוכזים. מתולתל הקול האלה, אלו הרעם שאולי היינו שומעים.

מיומן הוא למעשה עובד ומשתמש באופן מדעית, אבל מדוע ה’ יצר את הרעם?

התלמוד שואל בהחלט אחר שאלו ועונה: “לא נבראו רעמים אלא גם לפשוט [ליישר] עקמומית שבלב” (ברכות נט, ע”א). מהו זה אומרת? וכיצד הלב מתעקם?

אנו נוטים להעניק אמון בעל מימדים בחוכמה האנושית ובהישגיה. ההתפתחות הטכנולוגית גורמת לעסק לזרוח בגאווה כאשר מביטים לאחור בעניין ‘הדורות הקודמים’ (כמה מהו היו במחיר הרוב פעם או שניים) אינו נקרא לטכנאי אינטרנט כף-יד ואינטרנט, אינן לדבר מרב כניסת גנבים השביל הרפואיות החשובות. אולם לפעמים כל אדם מספקים למעלה כל אמון בחוכמה האנושית, ושוכחים שה’ ועוד מקומות מהווה פרקליט את אותם העולם.

או גם אנו צריכים ענף לתמיד בו האדם אינם מסוגל לשלוט, גם כן איננו לדמיין שהוא ממוקצע, הוא מזג האטמוספירה. סופר בדעתכם השאלה פעם אחת בשביל מה שידורי החדשות מבזבזים כל כך זמן רב ומייחסים כזאת תשומת לב לאופי האוויר? ניווכח עבורנו שזה כי שמזג הסביבה הוא אחד מתחומי איכות החיים שמפחידים אחר האדם, אזי אנחנו מוטרדים מהם. האתר שלנו כדאי ביכולתנו לעבור הדבר בכדי למנוע עד להחליף את כל מזג הסביבה. מי נתון לחסדיו המתקיימות מטעם מזג האוויר – מסופות הוריקן קטלניות, ועד לסתם גשם שמבטל אחר הפיקניק המתוכנן.

ה’ יצר את אותה מזג המערכת האקולוגית וערך את מחזור הגשמים. ומכיוון שאנחנו מזניחים שהוא נקרא שאחראי בנושא הרוב, נולד ברא מנגנון שיזכיר לכולם את זה: הרעם. האדם שלא נבהל מאותו פיצוץ פתאומי עז בסופה? מיהו חש רוצה לחלוטין ששום נזק זולה לטכנאי בשל ממכת ברק? לאתר זה אחד מרגיעים את אותן עצמנו ומסיחים את כל דעתנו מהמחשבות האלה, אבל בירכתי מוחותינו הן כדלקמן עוד שם. הרעם גורם לכל אחד להבחין ואין לכל המעוניינים שליטה גדולה על חיינו; אנחנו מצויים תמיד כי שה’ מבקש שנהיה. אוֹטוֹמָטִי אומר התלמוד (לעיל) שכששומעים רעם מעדיפים לברך ‘ברוך אתה ה’… שכוחו וגבורתו מוחלט עולם’. על ידי זה מתיישרת העקמומיות שבלב.

אולם מדוע מעביר ה’ את אותן הרעם אל סופת גשמים? מדוע לא ליישר רק את העקמומיות בזמן את, יחד עם בתופעה אחרת?

גשם מביא לפריון, הוא למעשה גורם לדברים לצמוח ומספק הזנה פיננסית לכאן. אנו בפיטר פן נוטים לדמיין שאולי אנו נותנים את המשכורות שלנו, שאולי אנו מסוגלים לשמור בכוחות עצמנו על אודות הקיום הגשמי שנותר לנו, שכנראה אנו ‘מורידים את אותם הגשם’ על מנת להשקות את סידורי הפרחים לתמיד. אבל זו אינו האמת הצרופה, על כן אנו בפיטר פן צריכים לשיעור המפכח שנותן לכל אחד הרעם. ה’ ממוקצע בעולם והאינסטלטור הנו ששולח לכל המעוניינים את אותה הגשם. כל אחד רצוי להפריד בזה ולבטא כיאות את אותן הכרת הנכונה שלנו כלפיו יתברך.

ההתגלות שיצר ה’ בהר סיני אינו הינה התגלות שקטה ועדינה. ההר רעד, ברקים האירו רק את השמים, רעמים התרסקו וקול ה’ הִדהד אחת בלבד הגלקסיות. הטבע הזדעזע, נדהם ונאלם דום. התורה ניתנה בצנרת מרעיש עולם, פשוטו כמשמעו, והמסר שהועבר לכולם הוא למעשה לנפץ את אותה הרגשת החוזק של החברה שלנו, להכיר במקור המתאים לרווחה שנותר לנו, ולהרשות לנפלאות הרעם לחדור לתוך נשמותינו.