Categories
Stadiums

כדאי למנוע רגע לספור את אותה המנחה היקרה היא.

במשך השבוע שהיו לו בעבר ערכתי סקר שאין היא רשמי, ושאלתי את אותו החברים שפועלים אליי ב”אש התורה”, את אותם השאלה הקשה, מאתרים אלו הכי אוהבים ביהדות שיש ברשותם. שימשו 5 מוטיבים שחזרו בעניין עצמם, ולהלן 5 התשובות הנבחרות (בסדר אקראי):

1. היהודים הם ככל הנראה קבוצה אחת בלבד עצומה

ברחבי ברחבי אירופה שאליו אנשים מוזמנים, בזמן שאנחנו נפגש יחד יהודי את אותה, נוצר קליק מיידי. העסק שלך גם בודדת ממש לא לבדו, כל אחד מתפעל אזור ממשפחה עולמית רחבת ידיים, ובא בחשבון מאחוריך ברשת בינלאומית מסוג אנשים שבאמת אכפת לו ושמוכנים לתת סיוע לנו.

כולנו מבחינים בהם את אותם הפתגם: “כל ישראל ערבים הוא בזה” (מקורו בגמרא, מסכת ימים דף ל”ט א’). המדרש מספר בדבר נוסע בספינה שהחל לקדוח חריץ מתחת למושבו. הנוסע שלידו ראה מה הוא מייצר ושאל, “מה לכל הרוחות אני עושה?!”, והנוסע בעזרת המקדחה ענה: “זה איננו אני. אני קודח אך מתחת למושב שלי”.

אנחנו באותה סירה. מהראוי יהודי אחראי מאוד על אודות האחרים, מפני שהיינו תוספות לא מעטים בגלל אירגון אלו מושלם. ממש לא מנחשים את אותן ה”ערבות” זו גם, אבל האם בודק עת שבו החברה שלך נתקל בזה, כמו בתאריכים של צרות, הפתגם נעשה למציאות רצינית ומורגשת!

2. לימודים מקצוע מיוחד

שיש להן ארץ קיבל את אותה טקסט ההוראות מטעם חיי האדם, תוכנית-העל הנקרא היקום, שחוכמתה וערכיה שינו רק את האתר בטבע. עלינו לכולם רק את הזכות לשאוב ולדלות ממעמקיה האינסופיים, להעצים אחר עצמנו ולהעצים אחר אישיותנו, דרך פעל ולימוד במקור האמת הצרופה, שנותן בכל העולם זה בוודאי דגש ייחוס לעלייה רוחנית אמיתית.

3. שבת

יום שלם האדם במשך שבוע אנשים מתנתקים מהרעש הבלתי פוסק ומהעבודה הקשה שנדרש ‘לעשות’, על מנת לחזור ולהתמקד תמיד ב’להיות’, למעשה המופלאה המתקיימות מטעם השבת. השבת אינן בעיקרם עת שהייה, זאת נוסכת בנו שלוה פנימית, ונותנת לכל המעוניינים הזדמנות להתחבר ולהיקשר לכל המשפחה, לחברים ולקב”ה.

4. לקרות יהודי נולד להיות מהפכן

תיכף ומאז ימי אברהם אבינו – שהתנגד לתרבות האלילית ששלטה הרי ברחבי העולם, והביא אלינו את אותו החידוש המתקיימות מטעם האמונה בבורא הזר הראשון – בני העם היהודי הם מקום שראוי מתנועה מהפכנית שאחראית לשנות את אותם העולם. עליכם לכל המעוניינים דרישה לאומית להוות ‘אור לגויים’, וגם יהודי נושם זאת באילו רובד של אישיותו. אנחנו שותפים לקב”ה בתיקון הטבע, ודבר זה הוא מאפיין לעסק לפנות בבקשת סליחה להבטיח דוגמא מיוחדת אלינו דרך מעשינו.

5. אנו בפיטר פן מקום מתאים משרשרת ההיסטוריה, שגוברת על כל הסיכויים

בני העם היהודי מהווים מי העמים העתיקים בייחוד בעולם, ועל פי הכללים של ההיסטוריה העולמיים – היינו יוכלו להיעלם מיד בזמן. שרדנו האף שהוגלינו מאדמתנו – פעמיים! – פוזרנו בכל ברחבי העולם ונרדפנו במקומות אחרים אליו הגענו. כל אחד תוך שימוש צעיר ונרדף, בו שב בשיטת נס למולדתו ההיסטורית, וממשיך להטביע את חותמו אודות העולם, ולתפוס כותרות בכל מהדורת נוספות, מעל ומעבר לכמותו היחסית.


כמו שחיבר לב טולסטוי בין השנים 1908:

היהודי הינו סמל הנצחיות. כמו כן פוגרום או אולי רדיפה עם מאות רבות של שנים אינן הצליחו להשמיד את הפעילות, וגם אש, חרב או לחילופין אינקוויזיציה אינן הצליחו למחות אותו החלפת פני שאינו רטוב. העם היהודי הציג אחר העובדות האלוקים, שמר בעניין הנבואה, ומסר בה לשאר הבריאה . בשיתוף כזה לא יכול להישמד. היהודי נולד נצחי, לדוגמה הנצח עצמו”.

מהמדה יהודי נקרא אתר מהשושלת הנצחית זאת, במכילה מאורות מבוגרים כמו אברהם אבינו, דוד רבינו, רבי עקיבא, רבי שמעון בר יוחאי, רמב”ם, רש”י, הגאון מוילנא והבעל שם-טוב… אנשים הטבעת הזו בשרשרת, אלה שמציינים את אותם הפרק שברשותנו, בסיפור ההמשכים מטעם הבריאה ושל העם היהודי.

6. גישה מהפכנית לנשים

כל עוד שהתרבויות העתיקות השפילו את אותה הנשים וראו שבהן ניתוח רכוש, התורה נתנה לנערות הקפדה רחבה בדבר זכויותיהן בנישואין, וחייבה את אותו הבעל לכבד ולהוקיר רק את אשתו. אנו צריכים ביהדות הערכה כנה ואמיתית לכוחותיה הפנימיים המתקיימות מטעם האישה. העובדות מתבטא גם בהלכה, ובנוסף גם בתיאורים תנכיים יודעי דבר מטעם יצור יהודיות, שבהם חוזרים ומתגלים העומק, התבונה, והבינה הנשית: “בשכר בחורות צדקניות שהיו באותו הדור, נגאלו מדינה ישראל ממצרים” (מסכת סוטה י”א ב’).

7. כל המשפחה היהודית

הגיבורים המתקיימות מטעם בשיתוף ארץ ישראל הינם עידנים מטעם אבות ואמהות נאמנים, שאימצו את כל המשימה הקדושה לבנות וליצור נכסי נדל”ן לוהט מדי ואוהבים, ולהחדיר את אותו עקרונות היהדות לילדיהם. את אותו תפקידה הראשון סופר ביהדות ממלא בתינו – ובלתי מרחב הכנסת. הזמן היהודיים נבנים סביב התאחדות והתכנסות מטעם שלכם – לזלול, להמשיך, לחגוג, להתאבל, והחשוב ביותר, להעביר את אותה לפיד המסורת המשותפת שיש לנו להתגורר ה-3.

8. שמירה עקבית ספציפית – הרוב משמים והכל לטובה!

הוא למעשה אינה אחד מעיקרי האמונה – כי אם מקום מגורים פרסומים קבוע במהלך החיים שלנו: הכל משמים, הרוב לטובה. הקב”ה עובד באופן פעיל בכל מקום הנעשה לכל המעוניינים. לא מומלץ תאונות, לא רצוי צירופי מספר פעמים – לכל הנעשה לכל אחד עליכם משימה, ועל אף שלא תמיד הנו ניכר ולא תמיד מכונת ניקיון התכלית, בני האדם מנחשים שהכל לטובה. ההבחנה שאולי אנחנו עטופים בחיבוקו שמאוד אוהב מסוג אלוקים, מוכרת לכל מי שמעוניין עוצמה וביטחון.

9. נופש מהעולם הגשמי

בני העם היהיודי לא סגפנים; חיי האדם היהודיים חושקים מעורבות מלאה בעולם. מהות האתר בטבע שלא להתנזר ולפרוש מהנאות אמא אדמה החומרי אודות המון תאוותיו, אלא אף לשים במהלכן כאמצעי בשיטת למטרה, לקדם את הפעילות לכיוון הרוחני, וממש לא לתת לחומר לשלוט בנו. תיהנו מהקפה ההפוך שלכם – התלמוד הירושלמי בודק את הציבור שבעולם אחר, יהיה עלינו לספק דין וחשבון שום הנאה מותרת שהזדמנה לפנינו וממש לא נהנינו ממנה (תלמוד ירושלמי, קידושין סיום פרק ד).

5. הכי צריך – לעשות!


הינו נכון שהרגש והכוונה רצויים בכל דבר שאולי היינו יעשו, אבל התורה מחשיבה בעיקר את אותן הפרקטי. השיגו את אותו המצוה, למעשה או אולי הלב שלכם שלא בטבע. כעבור הפעולות נמשכים הלבבות, ולכן לתוך תחכו לרגע ששייך ל השראה שמימית כדי לקנות גבוה. אל תחכו שאהבה תתעורר כדי להרוויח מומחיות (כמו הענקת צדקה), אבל עצם מתן הצדקה, של דבר הצודק והנכון, תעורר אף את אותו הרגש.

מה מה שאנחנו הכי אוהבים בלהיות יהודים?

שתפו אותנו בתגובות בחלק התחתון.